Recensie Twee Broers, Één Vrouw - Paul Béatse

"Twee broers, één vrouw" - Paul Béatse

"Een liefdesverhaal dat gedoemd is om te falen."

In "Twee broers, één vrouw" geschreven door Paul Béatse, maken we kennis met Amand, Jean en Miranda. Amand en Jean hebben een grote hoeve en wonen daar met z'n tweeën. Ze zijn beiden ongehuwd, Amand is landbouwer en Jean handelsagent. Op een dag komt Miranda in hun leven, een jonge vrouw die bij hen op het erf komt wonen.

Dit zorgt voor rivaliteit tussen de twee broers. Ze raken verstrikt in een liefdesdriehoek die een tragisch en fataal einde kent.

Dit boek heeft slechts 9 hoofdstukken, weliswaar hele lange, met veel details en uitgebreide gedachtengangen van de personages. De auteur gooit er het Vlaamse accent in, wat zowel als Belg als Nederlander leuk is om te lezen. Ook maakt hij gebruik van veel moeilijke woorden, door zijn poëtische schrijfstijl, wat het soms wat lastiger maakte om alles te begrijpen. Vaak was het nodig om de zinnen te herlezen, voordat het duidelijk was wat er omschreven werd.

Het eerste hoofdstuk was een heel zwaar en triest hoofdstuk. Ik ben een aantal keer moeten stoppen met lezen, om te verwerken wat ik net gelezen had. De auteur geeft je wel de kans om het boek even dicht te slaan door de opbouw van de paragrafen in het boek.

In het begin van het verhaal was het ook niet direct duidelijk wie er effectief aan het woord was, vanaf pagina 32 had ik pas door dat het Amand was en vertelde wat er gebeurde. In dit hoofdstuk maak je namelijk kennis met hem, hij zit bij Miranda aan haar bed. Ik vroeg me vooral af waarom het verhaal daar nu juist begon, omdat ik aan de hand van de beschrijving van het boek een ander begin verwacht had. Er worden heel veel levensvragen door Amand gesteld in dit deel.

Vanaf hoofdstuk twee keren we terug naar het verleden en leren we het verhaal van alle drie de personages beter kennen; hun levens, de gebeurtenissen, hun gevoelens, karakters..., hier begint het verhaal pas echt en wordt het interessant. Een mooie liefdesverhouding ontwikkelt zich in het verhaal, maar het is wel eentje met een trieste kant. De schrijver weet je vanaf hier te raken met zijn verhaal. Langs de ene kant gebeurt er weinig, het draait rond het liefdesleven van Miranda en een van de broers. Maar aan de andere kant gebeurt er toch heel veel rond het drietal, zijn er tragische gebeurtenissen die je soms helemaal niet zag aankomen.

Na het lezen van de achterflaptekst, had ik het begin verkeerd ingeschat wat het moeilijk maakte om in het verhaal te komen. Na hoofdstuk twee kon ik me in het boek vinden en vond ik het leuk om het te lezen. Ondanks de ietwat mindere start maakte de auteur later in het boek veel goed en daarom geef ik het boek toch 3 sterren.

Tot de volgende recensie

Liesbeth

Genre: roman